Od začiatku vojny prišlo Rusko o 1787 tankov, 2150 bojových vozidiel pechoty, 299 obrnených transportérov a 797 ďalších obrnených vozidiel. Ide o techniku, ktorá je zdokumentovaná fotkami alebo videami, skutočné straty budú ešte vyššie. Zničené obrnence nie je jednoduché nahradiť. Na fronte sa preto čoraz viac objavujú rôzne núdzové riešenia.
Najčastejším základom rôznych prestavieb je obrnený delostrelecký ťahač MT-LB. Ten sa vyrábal od 50. rokov a dodnes ich má Rusko (ale aj Ukrajina) vo výzbroji niekoľko tisíc. Nebol určený na nasadenie v prvej línii a preto má iba slabý pancier (trup má 3 až 10 mm) a slabú výzbroj (1 guľomet kalibru 7,62 mm). Jeho úlohou malo byť ťahanie kanónov a preprava ich obsluhy.
Veľké straty na Ukrajine však viedli k tomu, že aj MT-LB má slúžiť ako bojové vozidlo pechoty. Jeho výzbroj bola zosilnená rôznymi provizórnymi úpravami a siaha od guľometov kalibru 12,7 mm až po kompletnú vežu z BVP-1. Často išlo o prestavby separatistov, nie ruskej armády. Teraz sa však objavil celý rad úprav, ktoré nesú známky sériovej produkcie. V Rusku si zjavne uvedomili, že v prístavoch majú veľké množstvo starých hrdzavejúcich plavidiel, ktoré sa už nikdy nevydajú na more. A zbrane z nich začali teraz montovať na MT-LB.
Ako prvé sa objavili guľomety DŠK kalibru 12,7 mm na námornom podstavci a dvojhlavňové vežičky 2M-7 s guľometmi kalibru 14,5 mm. Oba typy zbraní boli demontované z malých torpédových a hliadkových člnoch, na ktoré ich montovali od 50. rokov minulého storočia. Tento týždeň sa vyskytli zábery MT-LB s ešte silnejšou námornou výzbrojou. Ide o vežičku 2M-3 s dvojicou kanónov kalibru 25 mm.
Táto zbraň sa vyrábala v rokoch 1953 až 1984 a v ZSSR ju montovali na hliadkové lode, mínolovky či výsadkové plavidlá. Kanóny 110-PM kalibru 25 mm nepoužívala žiadna iná zložka ozbrojených síl ZSSR, iba námorníctvo. Ich praktická rýchlosť streľby je do 300 rán za minútu, dostrel je 2,5 km do diaľky a 1,7 km do výšky.
Čo je však bizarné, je spôsob ich namontovania na MT-LB. Privarili ich na strop zadnej časti korby aj s celou barbetou z lode – namiesto toho, aby na strope vyrezali otvor a barbetu zapustili dovnútra. Výška vozidla sa tak viac ako zdvojnásobila. Pôvodne boli tieto vežičky určené najmä na boj so vzdušnými cieľmi, ale na to dnes už nestačia. Majú totiž len manuálne zameriavanie. Dá sa teda predpokladať, že tieto stroje sú určené najmä na pozemný boj. Pri svojej výške však budú predstavovať ľahký terč pre protivníka.
Pre objektivitu treba dodať, že aj Ukrajinci svoje MT-LB upravujú. Robia to však omnoho účelnejšie. Sú známe zábery strojov s dvojhlavňovým protilietadlovým kanónom kalibru 23 mm, ktorý je však namontovaný priamo na strope korby. Vzniklo tiež viacero ukrajinských MT-LB prerobených na samohybné delá s kanónmi kalibru 100 mm. V tomto prípade je strop zadnej časti korby odstránený a vznikol tak priestor pre obsluhu dela.