Ruské letectvo utrpelo citeľnú stratu

Zdroj foto: mil.ru
Zdroj foto: mil.ru

Na základni v Bielorusku bolo poškodené lietadlo Beriev A-50, čo je ruská odpoveď na americké stroje Boeing E-3 Sentry známe ako AWACS (Airborne Warning And Control System – lietajúci systém včasnej výstrahy a riadenia).

Prvé informácie o útoku na letisko Mačuliščy pri Minsku sa objavili už v nedeľu večer. Nebolo však možné ich overiť. To síce nie je možné ani teraz, ale pribudlo pár ďalších čriepkov do mozaiky, z ktorých je možné si odvodiť celkový obraz.

Je potvrdené, že na letisku zazneli dva výbuchy. Útok dnes potvrdila aj ruská strana, podľa ktorej ho majú na svedomí ukrajinské drony. Tých malo útočiť šesť a štyri zničila ruská protivzdušná obrana. Dva teda prenikli a zasiahli ciele. Iné zdroje však uvádzajú, že útok podnikli bieloruskí partizáni. Odboj proti Lukašenkovmu režimu bol vlani aktívny najmä pri ničení železničných zásobovacích trás ruských vojsk.

Podľa rovnakých zdrojov bol dvakrát zasiahnutý práve Beriev A-50. Jeden výbuch mal zničiť jeho veľký radarový tanier nad trupom – čo efektívne vyradilo celý stroj. Pre ruské letectvo je to nenahraditeľná strata. Lietadlá A-50 mu totiž poskytujú veľkú výhodu oproti ukrajinskému letectvu. Na začiatku invázie boli nepretržite vo vzduchu najmenej dve – jedno nad Bieloruskom severne od Ukrajiny a druhé pri Rostove východne od nej. Vyskytli sa prípady, keď boli naraz vo vzduchu aj štyri stroje. Zisťovali ciele v hĺbke ukrajinského územia a navádzali na ne vlastné lietadlá.

Otázkou je, koľko ich Rusi vlastne majú a ako sa na nich podpísalo takéto intenzívne nasadenie. Typ A-50 vychádza z transportného lietadla Il-76 a vyvinuli ho na prelome 70. a 80. rokov minulého storočia. Vzniklo ich okolo 40, no táto prvá verzia mala menší dosah radaru. V roku 2003 začali vyvíjať súčasnú verziu A-50U s novým radarom, ktorý má dosah 650 km proti vzdušným cieľom. Jeho dôležitou schopnosťou je, že dokáže zistiť aj nízko letiace ukrajinské lietadlá a vrtuľníky, ktoré pozemné radarové stanice nevedia zachytiť. Prvý kus A-50U prevzalo ruské letectvo v roku 2011 a do roku 2021, teda za 10 rokov, ich Rusi dokázali postaviť sedem. To svedčí o tom, že poškodený kus nedokážu tak rýchlo nahradiť. Ak je niekoľko ďalších vyradených kvôli nevyhnutnej údržbe, tak sa v doterajšom ruskom systéme riadenia leteckých bojových operácií otvárajú citeľné okná.

Letisko Mačuliščy je dôležitou ruskou základňou v Bielorusku. Okrem A-50 z neho operujú aj stíhačky MiG-31. Preto logicky patrí k prioritným cieľom pre ukrajinskú obranu. Koncom minulého roka došlo k útokom ukrajinských dronov na základne Engels pri Saratove a Djagilevo pri Riazani. Z tých operovali strategické bombardéry Tu-95, Tu-160 a Tu-22, ktoré vypúšťali rakety na ukrajinské mestá. Ukrajinské drony síce napáchali len malé škody, ale Rusi museli presunúť svoje bombardéry na vzdialenejšie letiská. Výbuchy v Bielorusku im teraz ukázali, že ani tam nie sú v bezpečí.

31. júla 2023

Ukrajine dodáme ďalšie dve Zuzany 2

30. júla 2023

Video: Čo znamenajú farby oblečenia personálu na letovej palube?

28. júla 2023

Litva kúpi prvé tanky v Pobaltí

27. júla 2023

Austrália chce ďalšie Herculesy, Británia Airbusy A-400M

26. júla 2023

Video: NATO velilo americkej lietadlovej lodi

25. júla 2023

Slovinsko obstaráva transportné lietadlá a vrtuľníky