Turecko dokončuje prototyp vlastnej stíhačky piatej generácie TF-X. Verejnosti ho chcú predstaviť 18. marca 2023 a prvý let je naplánovaný na 29. októbra 2024.
Rozhodnutie o vývoji nového lietadla padlo v roku 2010. Kontrakt získala firma TAI (Turkish Aerospace Industries). Predložené boli viaceré návrhy vrátane jednomotorových, no napokon bola vybratý dvojmotorový variant pripomínajúci americký F-22.
Stroj mal nahradiť stíhačky F-16 a jeho úlohou malo byť vybojovanie vzdušnej nadvlády. Nejde teda o náhradu za program viacúčelových lietadiel F-35, z ktorého bolo Turecko vyradené po tom, čo nakúpilo ruské protivzdušné systémy S-400. V skutočnosti mal TF-X slúžiť po boku F-35 a oba typy sa mali navzájom dopĺňať.
Turecko počas vývoja stroja hľadalo medzinárodných partnerov a rozhovory viedlo so Švédskom, Britániou, ale i Ruskom. Sľubne vyzerá spolupráca s britskou stranou, ktorej výsledkom by mala byť nová pohonná jednotka vychádzajúca z motora EJ200 zo stíhačiek Eurofighter Typhoon. Prvé kusy TF-X však budú poháňané staršími motormi General Electric F110, ktoré používajú napríklad stroje F-15 a F-16.
Lietadlo s dĺžkou 21 metrov a rozpätím 14 metrov má podľa výpočtov dosahovať rýchlosť 2 Machy. Výzbroj má byť napokon viacúčelová, okrem rakiet vzduch-vzduch má nosiť aj strely vzduch-zem a navádzané bomby. Vo vývoji je aj dvojmiestna verzia, ktorá nemá slúžiť na cvičné účely. Úlohou druhého člena posádky má byť koordinácia a ovládanie bezpilotných prostriedkov ako napríklad Kizizelma alebo Bayraktar TB2. Tieto bojové drony tak získajú omnoho väčší dosah, pretože nebudú limitované signálom z pozemnej riadiacej stanice.