Turecký stíhací dron s ukrajinským motorom

Zdroj foto: Baykar
Zdroj foto: Baykar

Turecká firma Baykar úspešne otestovala svoj prvý stíhací dron. Bezpilotný prostriedok je poháňaný ukrajinským prúdovým motorom. Či ho bude Ukrajina v budúcnosti aj používať, nie je známe. Oficiálne má o stroj záujem zatiaľ iba turecké letectvo a turecké námorníctvo.

Vývoj stroja je veľmi rýchly. V júli 2021 predstavili dizajn verejnosti, v novembri 2021 Baykar uzavrel dohodu o dodávkach motorov s ukrajinskou firmou Ivchenko-Progress a teraz prototyp absolvoval prvé pojazdové testy na letisku, pri ktorých sa ešte neodlepil od zeme. Pôvodne sa prvý let plánoval ešte pred koncom tohto roka a zaradenie do služby v roku 2023. Došlo však k istému zdržaniu a prvý let sa očakáva až na budúci rok.

Projekt bol pôvodne označený MIUS, čo je turecká skratka pre Bojový bezpilotný lietajúci systém. V marci tohto roka dostal oficiálne meno Baykar Bayraktar Kizilelma. Posledné slovo znamená Červené jablko.

Vyvíjajú sa tri verzie. Dokončený prototyp, ktorý práve prechádza skúškami, je Kizilelma-A s jedným motorom Ivchenko-Progress AI-25TLT bez prídavného spaľovania. Motor má ťah 16,9 kN a stroj by s ním mal dosahovať vysokú podzvukovú rýchlosť 0,9 Mach.

Verzia Kizilelma-B dostane motor Ivchenko-Progress AI-322F s bežným ťahom 24,5 kN a ťahom až 44 kN pri použití prídavného spaľovania. Tento stroj bude nadzvukový, jeho presné výkony však ešte nie sú známe.

Tretia verzia Kizilelma-C má dostať dvojicu motorov AI-25TLT. Ich kombinovaný ťah bude teda 33,8 kN. Turecké médiá očakávajú, že neskôr tento dron dostane aj motory tureckej výroby, to však ešte nebolo potvrdené.

Lietadlo má dĺžku 14,7 m a rozpätie 10 m. V súčasnej verzii Kizilelma-A má maximálnu hmotnosť 6000 kg, z toho 1500 kg tvorí hmotnosť nesenej výzbroje. Predpokladá sa, že stroj bude mať dva závesníky v pumovnici v trupe a šesť vonkajších závesníkov pod krídlami. Výrobca preň pripravil širokú škálu výzbroje tureckej výroby od rakiet vzduch-vzduch a vzduch-zem až po navádzané bomby. Jeho vytrvalosť vo vzduchu je 5 až 6 hodín.

Bezpilotné lietadlo, ktoré bude schopné útokov na pozemné ciele aj vzdušného boja, chce okrem tureckého letectva využívať aj turecké námorníctvo. To práve dokončuje výsadkovú loď TCG Anadolu. Keďže dron Kizilelma je schopný veľmi krátkeho vzletu i pristátia, môže operovať z tejto lode bez použitia katapultu. Anadolu vznikla podľa španielskeho dizajnu lode Juan Carlos I a v týchto dňoch by mala vstúpiť do služby. Jej letová paluba má dĺžku 232 metrov. Turecko plánuje aj stavbu druhej takej lode TCG Trakya.

Pre takéto stroje by našla využitie aj Ukrajina, ktorá je veľkým odberateľom tureckých zbraní, hoci o tom Istanbul zachováva mlčanlivosť. Z Turecka napríklad prišlo 200 obrnených vozidiel Kirpi či veľmi účinné raketomety TRLG-230 s presne navádzanými raketami. Najväčšie meno si urobila súkromná spoločnosť Baykar, ktorá na Ukrajinu dodala desiatky dronov Bayraktar TB.2. Päť dronov, na ktoré sa vyzbierali ľudia v Litve, Poľsku a na Ukrajine dodala firma zadarmo s tým, že nech sa vyzbierané peniaze použijú na humanitárne účely. Neostalo však len pri tomto oficiálnom verejnom geste. Zdroje z prostredia ukrajinskej vlády totiž uvádzajú, že Baykar dodal zadarmo ešte 15 dronov Bayraktar TB.2 a ďalších 15 len za cenu výrobných nákladov. Okrem toho turecká spoločnosť darovala Ukrajine 24 malých prieskumných dronov Mini-Bayraktar, ktoré sú odolné proti rušeniu. Plánuje sa aj výroba dronov Bayraktar priamo na Ukrajine.

7. decembra 2024

Anketa Vojenský čin roka má svojich víťazov

5. decembra 2024

Ministerstvo obrany plánuje veľké nákupy

3. decembra 2024

Cyprus poškuľuje po členstve v NATO

2. decembra 2024

Nórske stíhačky F-35 budú chrániť poľský Rzeszów

28. novembra 2024

Grécko dá protivzdušné systémy Arménsku a nie Ukrajine. Prečo sa tak rozhodlo?

26. novembra 2024

Rumunsko sa zaviazalo kúpiť 32 stíhačiek F-35