India dnes oficiálne zaradila do služby prvú lietadlovú loď vlastnej výroby. Vývoj plavidla INS Vikrant bol extrémne dlhý a dosiahnutie jeho plnej bojaschopnosti ešte nejaký čas potrvá.
Indické námorníctvo používalo viacero lietadlových lodí, ktoré však kúpilo v zahraničí. INS Vikrant je prvým plavidlom tejto triedy, ktoré je kompletne domácim produktom. Projektové práce sa začali v roku 1999 a samotná stavba v roku 2009. Na vodu ho spustili v roku 2013. Skúšobné plavby sa začali v lete 2021. Po roku zaradili loď do služby. Ešte ju však čakajú skúčky s palubnými lietadlami, ktoré by mali byť hotové v polovici budúceho roka.
Meno Vikrant znamená Odvážny v sanskrite. Je tiež poctou úplne prvej lietadlovej lodi, ktorú India kúpila v roku 1957 od Británie a ktorá sa tiež volala Vikrant. Do služby vstúpila v roku 1961 a vyradili ju v roku 1997.
Nový Vikrant má dĺžku 262 metrov a výtlak 45 000 ton. Posádku tvorí 1 650 ľudí vrátane leteckého personálu. Výzbroj tvorí 32 odpaľovacích šácht pre protilietadlové rakety Barak 8 s dosahom do 100 km, štyri kanóny kalibru 76 mm a štyri rýchlopalné kanóny na blízku ochranu.
Štart lietadiel uľahčuje skokanský mostík na prove. Vikrant má niesť 26 až 30 lietadiel, uvádza sa typ MiG-29K. Do úvahy však prichádzajú aj americké stroje F-18 E/F Super Hornet a námorné verzie francúzskych Rafale. Oba typy India testuje. Lietadlá bude dopĺňať 4 až 10 vrtuľníkov, kde opäť prichádzajú do úvahy rôzne typy, resp. kombinácie týchto typov – ruské Kamov Ka-31. Britské Sea King alebo americké SH-60 Seahawk, čo je námorná verzia známych Black Hawkov.