Slovensko s najväčšou pravdepodobnosťou nakúpi 152 pásových bojových vozidiel zo Švédska. Hodnotiaca komisia, ktorú zriadil minister obrany Jaroslav Naď, označila za najvhodnejšie vozidlo pre naše ozbrojené sily CV90. O víťazovi tendra bude musieť ešte rozhodnúť vláda, ťažko však predpokladať, že by nerešpektovala názor vojakov.
Do tendra sa okrem švédskych CV90 v dvoch verziách prihlásili nemecký Lynx vyrábaný v licencii v Maďarsku a teda zastúpený maďarskou vládou a rakúsko-španielsky ASCOD zastúpený španielskou vládou. Záujem malo aj Poľsko s vozidlom Borsuk, to sa však ešte len vyvíja.
CV90 je síce starší typ z prvej polovice 90. rokov, no osvedčil sa v bojových podmienkach. Vozidlo počas skúšok nedosiahlo niektoré požadované parametre, no ako uvádza hodnotiaca komisia, „svojou konštrukciou, technickými parametrami, ako aj ďalšími možnosťami ponúkanými výrobcom sa najviac približuje požiadavkám ozbrojených síl.“ Ponúkal aj najlepšiu cenu – 1,689 miliardy eur. Španielsko chcelo za ASCOD 1,725 miliardy a Maďari pýtali za Lynx najviac, až 1,854 miliardy eur.
CV90 sa vyrába od roku 1993, no priebežne bol modernizovaný. Švédska armáda používa približne 550 vozidiel s kanónom kalibru 40 mm. Na export ho ponúkajú buď s kanónom kalibru 30 mm alebo 35 mm. Fínsko, Nórsko a Švajčiarsko majú stroje s 30 mm kanónom, Dánsko, Holandsko a Estónsko používajú verziu so silnejším kanónom. Nórsko a Dánsko svoje vozidlá bojovo nasadili v Afganistane.
Slovensko si zrejme vyberie verziu s kanónom kalibru 35 mm. Ten naši vojaci počas testov vyhodnotili ako o tretinu účinnejší než slabší kanón kalibru 30 mm. Rozdiel v cene oboch verzií je pritom minimálny.
CV90 má dĺžku 6,55 m a hmotnosť sa v závislosti od verzie a stupňa pancierovej ochrany pohybuje od 23 do 37 ton. Posádku tvoria traja členovia (vodič, strelec a veliteľ) a vozidlo môže prepravovať ďalších 6 až 8 vojakov. Maximálna rýchlosť je 70 km/h. Okrem kanóna má CV90 vo veži aj guľomet a vrhače granátov. Tie môžu byť dymové, ale aj výbušné.
Po Švédskom vstupe do NATO odpadne aj pochybnosť o tom, či by v prípade nejakého konfliktu nehrozili problémy s dodávkami dielov z neutrálnej krajiny. Budeme totiž spolu v jednej aliancii. V prípade, že ich objednáme, by mali byť všetky vozidlá dodané v rokoch 2026 až 2028. Do výroby by sa mali zapojiť aj naše podniky. Napríklad vo firme ZTS Špeciál by podľa švédskej ponuky vyrobili 131 podvozkov a korieb a v spoločnosti Koval Systems 116 veží.