Chorvátsko sa stane v poradí šiestym používateľom francúzskych stíhačiek Rafale. O nákupe 12 lietadiel mali rozhodnúť už v máji, vláda ho schválila túto stredu a očakáva sa, že dohodu podpíšu dnes (vo štvrtok) počas návštevy francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona v Záhrebe.
Chorvátske letectvo používalo od 90. rokov minulého storočia 24 stíhačiek MiG-21. Z nich 12 neskôr prešlo generálkou a menšou modernizáciou v Rumunsko. V roku 2013 bolo 12 strojov opäť generálkovaných a modernizovaných, tentoraz na Ukrajine. Z nich sú však dnes schopné služby už len štyri a aj tým sa čoskoro skončí technická životnosť.
Chorvátsko pôvodne spustilo proces výberu nových stíhačiek v roku 2017. Vtedy dostalo ponuku z viacerých štátov na staršie verzie stíhačiek F-16 z druhej ruky a z USA na úplne nové F-16. Švédsko tiež ponúklo stroje JAS 39 Gripen. Záhreb si vtedy zvolil staršie, ale výrazne modernizované F-16 z Izraela. Trumpova administratíva však predaj stopla. Išlo totiž o pôvodne americké stroje a USA teda museli udeliť súhlas s ich ďalším predajom. Súhlas však chceli dať len za podmienky, že Izrael uvedie stíhačky do pôvodného továrenského stavu bez modernizácií – a to zas odmietlo Chorvátsko.
V roku 2020 sa teda proces výberu nových stíhačiek spustil odznova. Prihlásili sa USA s novými F-16, Izrael so staršími F-16, Švédsko s JAS 39 Gripen a Francúzsko s lietadlami Rafale. Napokon uspeli práve Francúzi. Nejde o nové lietadlá, ale o stroje, ktoré pôvodne používalo francúzske letectvo. Za 999 miliónov eur Chorváti kúpia 10 jednomiestnych stíhačiek a dve dvojmiestne Rafale. Súčasťou kontraktu sú aj rakety a výcvik pre chorvátskych pilotov. Prvých šesť lietadiel prevezme Chorvátsko v roku 2024, zvyšok o rok neskôr. Týmto nákupom by mal balkánsky člen NATO pokryť ochranu svojho vzdušného priestoru na 30 rokov.
Rafale vyvinuli na prelome 80. a 90. rokov, do služby vstúpil v roku 2001. Najväčším používateľom je, samozrejme, domáce Francúzsko. To plánuje dokopy 286 strojov, zatiaľ ich objednalo 180 a 152 už bolo dodaných. Ďalšie plánované stroje by mali byť novších verzií, preto ponúklo staršie lietadlá Chorvátsku. Francúzske stíhačky už majú za sebou rozsiahle nasadenie v Iraku, Afganistane, Líbyi, Sýrii či v Mali.
Egypt postupne objednal 54 lietadiel, z nich 24 už bolo dodaných. Katar už obdržal väčšinu z 36 objednaných stíhačiek a má opciu na 36 ďalších. Momentálne prebiehajú aj dodávky do Indie a Grécka. India ich objednala 36 pre dve stíhacie perute a väčšinu z nich už tiež dostala. Grécko vlani objednalo 18 kusov a tento rok pridalo šesť ďalších. Prvé stroje prevzalo v lete tohto roka na výcvikových základniach vo Francúzsku, kde trénujú grécki piloti.
Rafale
- dĺžka: 15,3 m
- rozpätie: 10,9 m
- hmotnosť prázdneho stroja: 10 t
- max. vzletová hmotnosť: 24,5 t
- max. rýchlosť: 1,8 Mach
- dolet: 1850 km
- dostup: 15 800 m
- výzbroj: 1 kanón 30 mm, 14 závesníkov s nosnosťou 9 500 kg