Chorvátsko kúpi francúzske stíhačky

Zdroj foto: USAF
Zdroj foto: USAF

Chorvátsko sa stane v poradí šiestym používateľom francúzskych stíhačiek Rafale. O nákupe 12 lietadiel mali rozhodnúť už v máji, vláda ho schválila túto stredu a očakáva sa, že dohodu podpíšu dnes (vo štvrtok) počas návštevy francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona v Záhrebe.

Chorvátske letectvo používalo od 90. rokov minulého storočia 24 stíhačiek MiG-21. Z nich 12 neskôr prešlo generálkou a menšou modernizáciou v Rumunsko. V roku 2013 bolo 12 strojov opäť generálkovaných a modernizovaných, tentoraz na Ukrajine. Z nich sú však dnes schopné služby už len štyri a aj tým sa čoskoro skončí technická životnosť.

Chorvátsko pôvodne spustilo proces výberu nových stíhačiek v roku 2017. Vtedy dostalo ponuku z viacerých štátov na staršie verzie stíhačiek F-16 z druhej ruky a z USA na úplne nové F-16. Švédsko tiež ponúklo stroje JAS 39 Gripen. Záhreb si vtedy zvolil staršie, ale výrazne modernizované F-16 z Izraela. Trumpova administratíva však predaj stopla. Išlo totiž o pôvodne americké stroje a USA teda museli udeliť súhlas s ich ďalším predajom. Súhlas však chceli dať len za podmienky, že Izrael uvedie stíhačky do pôvodného továrenského stavu bez modernizácií – a to zas odmietlo Chorvátsko.

V roku 2020 sa teda proces výberu nových stíhačiek spustil odznova. Prihlásili sa USA s novými F-16, Izrael so staršími F-16, Švédsko s JAS 39 Gripen a Francúzsko s lietadlami Rafale. Napokon uspeli práve Francúzi. Nejde o nové lietadlá, ale o stroje, ktoré pôvodne používalo francúzske letectvo. Za 999 miliónov eur Chorváti kúpia 10 jednomiestnych stíhačiek a dve dvojmiestne Rafale. Súčasťou kontraktu sú aj rakety a výcvik pre chorvátskych pilotov. Prvých šesť lietadiel prevezme Chorvátsko v roku 2024, zvyšok o rok neskôr. Týmto nákupom by mal balkánsky člen NATO pokryť ochranu svojho vzdušného priestoru na 30 rokov.

Rafale vyvinuli na prelome 80. a 90. rokov, do služby vstúpil v roku 2001. Najväčším používateľom je, samozrejme, domáce Francúzsko. To plánuje dokopy 286 strojov, zatiaľ ich objednalo 180 a 152 už bolo dodaných. Ďalšie plánované stroje by mali byť novších verzií, preto ponúklo staršie lietadlá Chorvátsku. Francúzske stíhačky už majú za sebou rozsiahle nasadenie v Iraku, Afganistane, Líbyi, Sýrii či v Mali.

Egypt postupne objednal 54 lietadiel, z nich 24 už bolo dodaných. Katar už obdržal väčšinu z 36 objednaných stíhačiek a má opciu na 36 ďalších. Momentálne prebiehajú aj dodávky do Indie a Grécka. India ich objednala 36 pre dve stíhacie perute a väčšinu z nich už tiež dostala. Grécko vlani objednalo 18 kusov a tento rok pridalo šesť ďalších. Prvé stroje prevzalo v lete tohto roka na výcvikových základniach vo Francúzsku, kde trénujú grécki piloti.

Rafale

  • dĺžka: 15,3 m
  • rozpätie: 10,9 m
  • hmotnosť prázdneho stroja: 10 t
  • max. vzletová hmotnosť: 24,5 t
  • max. rýchlosť: 1,8 Mach
  • dolet: 1850 km
  • dostup: 15 800 m
  • výzbroj: 1 kanón 30 mm, 14 závesníkov s nosnosťou 9 500 kg
16. januára 2025

Video: Zvýšenie obrannej výroby je prioritou NATO

14. januára 2025

NATO spustilo operáciu na ochranu infraštruktúry v Baltskom mori

11. januára 2025

NATO zvýši výdavky, ale 5 percent to nebude

7. januára 2025

Francúzske stíhačky Mirage 2000 mieria na Ukrajinu

5. januára 2025

Krajiny NATO rozvíjajú spoluprácu s Japonskom

1. januára 2025

Delostrelci vítajú rok 2025 salvami

31. decembra 2024

Riziká a výhody Ukrajiny v NATO

31. decembra 2024

Ukrajinci: Iná alternatíva ako členstvo v NATO neexistuje. Opak znamená celoeurópsku vojnu

30. decembra 2024

Diskusia: Ako Slováci vnímajú NATO?

27. decembra 2024

Odborník na letectvo: Drony tak skoro vrtuľníky nenahradia, ale majú svoje výhody