Americké letectvo nacvičovalo núdzové operačné schopnosti na štátnej ceste pri meste Alpena v Michigane. Išlo o vôbec prvú takúto operáciu na území USA v mierových časoch.
S diaľnicami ako záložnými letiskami rátajú viaceré štáty. Aj pri budovaní československej diaľničnej siete sa od začiatku plánovalo, že niektoré úseky môžu v prípade potreby využívať vojenské lietadlá. Na českej diaľnici D1 je takýto úsek medzi Měřínom a Velkým Meziříčím. Je dlhý 2,5 km, rozšírený a so spevneným stredom. Na oboch koncoch má odstavné plochy pre lietadlá. Počas socializmu tam dokonca prebehli aj dve cvičenia, pri ktorých diaľnicu uzavreli. Od 19. 9. do 3. 10. 1980 z diaľnice lietadlo 24 strojov MiG-21 a šesť MiG-23. V októbri 1985 sa na druhom cvičení zúčastnili aj Su-25, ktoré boli vtedy novinkou v československom arzenáli. Na Slovensku je takýto úsek pri Novom Meste nad Váhom medzi obcami Lúka a Hrádok.
Podobné operácie sa počas Studenej vojny nacvičovali aj v západnej Európe a americké letectvo sa na nich podieľalo v rámci NATO. Vôbec prvýkrát však také cvičenie prebehlo na území USA v mierových časoch. Cieľom bolo pripraviť sa na rýchle vyslanie na miesta, kde nie sú vhodné pristávacie plochy, napríklad v Afrike.
Pristátia a štarty z neupravenej verejnej cesty pri Alpene trénovali dva turbovrtuľové transportné stroje C-146A patriace Veliteľstvu špeciálnych operácií a štyri bojové lietadlá A-10 z rezervných jednotiek Národnej gardy Michiganu.
C-146A Wolfhound je vojenské označenie pre 20 dvojmotorových lietadiel vychádzajúcich z civilného nemeckého typu Dornier 328. Používa ich Veliteľstvo špeciálnych operácií amerického letectva. A-10 Thunderbolt II je lietadlo určené na ničenie pozemných cieľov, najmä obrnenej techniky. V americkom letectve spoľahlivo slúži od roku 1977.
Zdroj foto: USAF